Waarom nieuwsbrieven the way to go zijn

< Overzicht

*Ping!* You’ve got mail! Ugh, weer een nieuwsbrief. Zijn er überhaupt nog mensen die daarop zitten te wachten? Wat is de toegevoegde waarde van een nieuwsbrief aan jouw bedrijf? Het antwoord is simpel. Als je het goed doet kunnen jouw nieuwsbrieven een waardevol communicatie- en promotiemiddel zijn. Wil jij graag weten hoe? Sit tight, want wij dompelen jou onder in ‘everything mail’.

Hoe waardevol zijn nieuwsbrieven?

Iedereen krijgt nieuwsbrieven, de ene swipe je meteen weg naar de prullenmand en de andere lees je helemaal van boven naar onder. Wat maakt die laatste nu zo verschillend? No clue? Ze brengen content die relevant is voor de lezer.

Waar ligt de kracht van een nieuwsbrief dan precies? Glad you asked! Een e-mailadres is de gouden sleutel die jou toelaat om een klant persoonlijk aan te spreken. Vaak heb je meer info van deze klant; geslacht, leeftijd, koopgedrag, etc. Met behulp van alle info do jij hebt vergaard kan jij jouw boodschap helemaal finetunen op maat. Als je het goed doet kan het er bovendien voor zorgen dat de lezer een bepaalde actie onderneemt door een call to action toe te voegen. Bovendien brengt mailmarketing ook data met zich mee! Een bron van insights klaar om te analyseren.

Let’s talk numbers

Yes, cijfers! Iets waar wij, hippo’s, helemaal blij van worden. Wanneer jouw nieuwsbrieven worden verstuurd via een professionele tool, verzamel je data over je mailings. Die data vertelt je namelijk alles wat jij moet weten. Welke cijfers zijn key bij het analyseren van jouw data? Wij zetten ze even op een rij.

Open rate of view rate
Hoeveel procent van de ontvangers heeft jouw nieuwsbrief geopend?
Clickthrough rate (CTR)
Hoeveel procent van de lezers heeft doorgeklikt op een link in de nieuwsbrief?
Bounce rate
Hoeveel nieuwsbrieven werden niet afgeveleverd?
Unsubscribers Hoeveel mensen klikten op de link om zich uit te schrijven op jouw nieuwsbrief?


Het is dus super easy om de effectiviteit van jouw campagne onder de loep te nemen en jouw mailings helemaal af te stemmen op de lezer! Nog niet helemaal overtuigd? Onderzoek wijst uit dat je met elke euro die je investeert in e-mailmarketing, 30 tot 35 euro terugverdient. Het loont dus zeker de moeite!

Things worth mentioning

Please, no more boring sales pitch in je nieuwsbrief! Jouw lezer ligt waarschijnlijk op de bank te genieten van zijn of haar avond. Bestook je lezer dus niet met saaie praatjes. Breng waarde en laat zien dat jij een expert bent in jouw vakgebied. Deel leuke tips and tricks, licht producten uit op een leuke manier, ontwikkelingen in jouw branche, … De mogelijkheden zijn eindeloos. Wat zien veel bedrijven vaak over het hoofd? De frequentie waarop je e-mailmarketing inschakeld. Ga voor een haalbare regelmaat, maar hou ook rekening met het minimum van één nieuwsbrief per maand.

Conclusie

Een nieuwsbrief schrijven. Het is lang zo makkelijk nog niet! Hou rekening met onderwerp, visuals en de copy. Wij hopen jou toch al een beetje op weg geholpen te hebben. Met de juiste combo van deze onderdelen zorg je voor een tevreden klant die met veel plezier jouw nieuwsbrieven leest en zich laat inspireren door jouw content. Verkoop gegarandeerd!



Zie je door het bos de bomen niet meer? In comes Mailing Hippo! Wij nemen deze taak graag van je over om zo een extra marketingkanaal in te schakelen om jouw bedrijf naar nieuwe hoogtes te tillen. Contacteer ons of boek een vrijblijvend adviesgesprek.
Tags
#socialhippo, #mailinghippo, #nieuwsbrieven, #newsletter, #mailmarketing, #mailings, #contentcreatie, #contentvoorjouwbedrijf, #socialmedia, #nieuwsbrievenuitbesteden, #boostjouwbedrijf, #socialmedia