Yes, de LinkedIn Business Manager is er, maar… wat wil dat dan eigenlijk zeggen? Als je deze blog leest, kan dit drie dingen betekenen: ofwel wil je op de hoogte zijn van de nieuwste updates van LinkedIn, of je hebt ‘LinkedIn Business Manager’ gegoogled omdat je je afvraagt hoe het werkt, ofwel lees je als trouwe fan elke week onze blogs om steeds op de hoogte te blijven van alles wat met social media te maken heeft.
Welke beweegreden jij ook hebt, in deze blog geven we je een antwoord op al je vragen. In mensentaal.
LinkedIn voor dummies
Ja, we weten het, jullie hebben ondertussen de basics (of zelfs meer) van LinkedIn al onder de knie. Toch frissen we nog heel even op waarvoor en voor wie dit sociale platform precies bedoeld is, zodat we jullie helemaal kunnen meenemen in ons verhaal over de nieuwe LinkedIn Business Manager.
LinkedIn is het meest professionele social media platform. Logisch, want het kanaal wordt vooral gebruikt om te rekruteren (en vice versa om als werkzoekende de job van je leven te zoeken en hopelijk ook te vinden 😉), maar ook om te netwerken, leads te vinden en professionele relaties te versterken.
Met andere woorden: geen selfies in bikini met een cocktail in de hand aan zee, wél zakelijke content om je connecties (want zo heten je LinkedIn ‘vrienden’ of ‘followers’) mee te imponeren.
LinkedIn voor bedrijven
Persoonlijke profielen komen we heel vaak tegen op LinkedIn – en dan gaat het vooral om (ex-)collega’s, klasgenoten van vroeger, maar ook mensen met een gelijkaardige functie voegen je vaak al eens toe als connectie. Wat je misschien ook regelmatig ziet zijn bedrijfspagina’s. Net zoals op Facebook, Instagram, Twitter,… zijn er ook heel wat ondernemingen aanwezig op LinkedIn. Héél slim, vooral als ze op zoek zijn naar het juiste personeel, als hun service B2B-gericht is, maar ook om professioneel voor de dag te komen. LinkedIn for the win!
Beheren van de LinkedIn-pagina
Stel: je beschikt over een bedrijfspagina op LinkedIn die jij als bedrijfseigenaar hebt aangemaakt, maar na verloop van tijd neem je iemand in dienst om fulltime de marketing van je bedrijf te runnen. Dan wil je uiteraard dat die werknemer ook de bedrijfspagina kan beheren, zonder dat je daarvoor de gegevens van je persoonlijke profiel moet doorspelen. Dat kán, eigenlijk zelfs al heel lang, maar dit is nu eenvoudiger en overzichtelijker gemaakt dankzij de LinkedIn Business Manager.
Advertenties op LinkedIn
Ook voor degene die je advertenties plaatst op LinkedIn (= betaalde campagnes) is het
heel erg eenvoudig om vanaf nu vanuit één dashboard alles te beheren, maar ook alle data en statistieken te raadplegen. Opnieuw handig, als er meerdere personen in je bedrijf werken aan de advertenties, maar ook héél gemakkelijk en vooral veilig als je er een
gespecialiseerde agency voor inschakelt.
LinkedIn Business Manager
Goed, nu weten we in grote lijnen wat je er allemaal mee kan doen en eigenlijk kunnen we het dus een beetje vergelijken met de Business Manager van Facebook. Maar wat is de meerwaarde dan precies? Wel, het is vooral een handige tool voor grote merken en social media en marketing bureaus omdat het meer beheercapaciteit en overzicht biedt in één eenvoudig dashboard. Op functioneel gebied zijn er eigenlijk geen grote veranderingen, behalve dan dat het makkelijker werkt. Verder zijn de meeste functies ook beschikbaar in verschillende vormen. De LinkedIn Business Manager is zo ontworpen om alles samen te brengen en het gemakkelijker te maken om je LinkedIn-processen te beheren en te schakelen tussen diverse accounts.
Conclusie
Voor ons is dit in elk geval een leuke en praktische nieuwe tool omdat we zo overzichtelijker te werk kunnen gaan wanneer we jouw LinkedIn bedrijfspagina beheren of advertenties plaatsen voor jouw onderneming.
Heb jij een (groot) bedrijf waarvoor het gebruik van de LinkedIn Business Manager ook interessant zou kunnen zijn? Dan raden we je zeker aan om er gebruik van te maken en dat doe je
hier.
Ontdek hoe de Business Manager van LinkedIn precies werkt of schakel ons in als jouw LinkedIn-expert om je bedrijfspagina professioneler voor de dag te laten komen, om consistent interessante en persoonlijke content te publiceren zodat jij dit niet hoeft te doen én om eventueel advertenties te plaatsen, als je dat wil.